Sieť očných kliník, ambulancií a optík Lexum sa stará o zrak svojich klientov od roku 1993. Na našich pracoviskách bolo vykonaných už viac ako 650 000 zákrokov. Skúsený tím 450 zamestnancov z radov lekárov, zdravotných sestier, optometristov, sanitárov, recepčných a administratívnych pracovníkov sa spoločne podieľa na vysokej kvalite starostlivosti o našich klientov a pacientov. Už 30 rokov poskytujeme komplexné a prémiové služby v oblasti oftalmológie. Medzinárodná štúdia kvality ECOS zaradila Lexum medzi najlepšie európske kliniky.
Od roku 2014 je súčasťou medzinárodnej skupiny Optegra Group, ktorá aktuálne prevádzkuje 31 najmodernejších očných kliník a 32 očných ambulancií vo Veľkej Británii, Českej republike, Poľsku a novozaložene aj na Slovensku. Ako jeden z najväčších poskytovateľov oftalmologickej starostlivosti má Lexum na českom trhu a slovenskom trhu unikátne postavenie. Zaoberá sa všetkými segmentmi očnej medicíny – liečbou sivého zákalu, vekom podmienenej degenerácie makuly, chirurgiou sietnice a sklovca, transplantáciou rohovky, refrakčnou a laserovou chirurgiou, liečbou zeleného zákalu, škúlením, plastickými operáciami a ďalšími zákrokmi. Od roku 2023 je súčasťou najväčšieho celoeurópskeho investora do zdravotníctva, spoločnosti MidEuropa.
Dokument vypracovaný podľa zákona č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o zdravotnej starostlivosti“) a Charty práv pacientov v Slovenskej republike (ďalej len „Charta“). Nižšie uvedené práva a povinnosti pacientov sa uplatnia, pokiaľ zákon o zdravotnej starostlivosti, Charta alebo iný právny predpis v konkrétnom prípade neustanoví inak.
1. PRÁVA PACIENTA
1.1 Pacient má právo na poskytovanie zdravotnej starostlivosti. Zdravotnú starostlivosť možno pacientovi poskytnúť výlučne s jeho slobodným a informovaným súhlasom, s výnimkou prípadov stanovených zákonom o zdravotnej starostlivosti.
1.2 Právo na poskytovanie zdravotnej starostlivosti a služieb súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti vrátane cezhraničnej zdravotnej starostlivosti sa zaručuje rovnako každému v súlade so zásadou rovnakého zaobchádzania v rámci zdravotnej starostlivosti. V súlade so zásadou rovnakého zaobchádzania sa zakazuje diskriminácia aj z dôvodov pohlavia, náboženského vyznania alebo viery, rasy, štátnej príslušnosti, príslušnosti k národnosti alebo etnickej skupine, sexuálnej orientácie, manželského stavu a rodinného stavu, farby pleti, jazyka, politického alebo iného zmýšľania, odborovej činnosti, národného alebo sociálneho pôvodu, zdravotného postihnutia, veku, majetku, rodu alebo iného postavenia.
1.3 Výkon práv a povinností pacienta a poskytovateľa zdravotnej starostlivosti musí byť v súlade s dobrými mravmi. Nikto nesmie tieto práva a povinnosti zneužívať na škodu inej osoby. Pacient nesmie byť v súvislosti s výkonom svojich práv prenasledovaný ani inak postihovaný za to, že podá na inú osobu, zdravotníckeho pracovníka, poskytovateľa sťažnosť, žalobu alebo návrh na začatie trestného stíhania.
1.4 Každý, kto sa domnieva, že jeho práva alebo právom chránené záujmy boli dotknuté v dôsledku nedodržania zásady rovnakého zaobchádzania, môže sa domáhať právnej ochrany na súde podľa osobitného zákona.
1.5 Poskytovateľ nesmie osobu postihovať alebo znevýhodňovať preto, že osoba uplatňuje svoje práva podľa zákona o zdravotnej starostlivosti.
1.6 Každý má právo na výber poskytovateľa s výnimkou osôb uvedených v zákone o zdravotnej starostlivosti.
1.7 Pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti má pacient právo za podmienok ustanovených zákonom o zdravotnej starostlivosti na
a) ochranu dôstojnosti, rešpektovanie svojej telesnej integrity a psychickej integrity,
b) informácie týkajúce sa jeho zdravotného stavu,
c) informácie o účele, povahe, následkoch a rizikách poskytnutia zdravotnej starostlivosti, o možnostiach voľby navrhovaných postupov a rizikách odmietnutia poskytnutia zdravotnej starostlivosti,
d) odmietnutie poskytnutia zdravotnej starostlivosti okrem prípadov, v ktorých podľa zákona o zdravotnej starostlivosti možno poskytnúť zdravotnú starostlivosť bez informovaného súhlasu,
e) rozhodnutie o svojej účasti na výučbe alebo na biomedicínskom výskume,
f) zachovanie mlčanlivosti o všetkých údajoch týkajúcich sa jeho zdravotného stavu, o skutočnostiach súvisiacich s jeho zdravotným stavom, ak v prípadoch ustanovených osobitným predpisom nie je zdravotnícky pracovník zbavený tejto mlčanlivosti,
g) zmiernenie utrpenia,
h) humánny, etický a dôstojný prístup zdravotníckych pracovníkov,
i) poskytovanie duchovnej služby v zdravotníckom zariadení od osoby vykonávajúcej duchovenskú činnosť podľa osobitného predpisu.
1.8 Pacient má právo byť informovaný o nákladoch poskytnutých zdravotníckych služieb a o cene liekov a zdravotníckych pomôcok, ktoré plne alebo čiastočne uhrádza na svoje náklady. Poskytovateľ je povinný umiestniť na viditeľnom mieste cenník vybraných výkonov zdravotnej starostlivosti, ktoré plne alebo čiastočne uhrádza pacient.
1.9 Pacient má vo vzťahu k zdravotnej dokumentácii nasledovné práva
a) na poskytnutie akýchkoľvek informácií obsiahnutých v zdravotnej dokumentácii vedenej o jeho osobe alebo v iných zápisoch vzťahujúcich sa k jeho zdravotnému stavu,
b) nahliadať do zdravotnej dokumentácie v prítomnosti zamestnanca povereného poskytovateľom,
c) na vyhotovenie výpisov alebo kópií zdravotnej dokumentácie,
d) určiť osobu, ktorá môže do zdravotnej dokumentácie nahliadať a vyhotoviť si jej výpisy alebo kópie, pričom túto osobu môže určiť aj zákonný zástupca pacienta; bližšie práva pacienta týkajúce sa zdravotnej dokumentácie obsahuje zákon o zdravotnej starostlivosti.
1.10 Pacient má právo na odmietnutie pitvy za podmienok ustanovených osobitným predpisom a na odmietnutie odberu ľudského orgánu, ľudského tkaniva alebo ľudských buniek po svojej smrti určenej podľa osobitného predpisu.
1.11 Pacient má právo poznať meno a priezvisko zdravotníckych pracovníkov a iných odborných pracovníkov priamo zúčastnených na poskytovaní zdravotnej starostlivosti a tiež osôb pripravujúcich sa u poskytovateľa na výkon zdravotníckeho povolania, pokiaľ sú pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti pacientovi prítomné. Pacient je oprávnený odmietnuť prítomnosť osôb, ktoré nie sú na poskytovaní zdravotnej starostlivosti priamo zúčastnené a osôb pripravujúcich sa na výkon zdravotníckeho povolania.
1.12 Každý je povinný poskytnúť alebo sprostredkovať nevyhnutnú pomoc každej osobe, ktorá je v nebezpečenstve smrti alebo javí známky závažnej poruchy zdravia, ak tým závažným spôsobom neohrozí svoj život alebo zdravie.
1.13 Pacient má právo podať sťažnosť, ak sa domnieva, že sa porušilo jeho právo na poskytovanie zdravotnej starostlivosti, a to
a) písomnou formou emailom na staznosti@lexum.sk,
b) ústnou formou osobne na ktorejkoľvek recepcii zdravotníckeho zariadenia poskytovateľa alebo telefonicky na čísle uvedenom v kontakte na konkrétne zariadenie uvedené na webových stránkach www.lexum.sk,
c) orgánu príslušnému na prešetrenie sťažnosti podľa zákona o zdravotnej starostlivosti a súvisiacich právnych predpisov.
2. POVINNOSTI PACIENTA
2.1 Pacient je pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti povinný
a) dodržiavať navrhnutý individuálny liečebný postup, pokiaľ s poskytovaním zdravotnej starostlivosti vyslovil súhlas,
b) uhradiť poskytovateľovi cenu poskytnutej zdravotnej starostlivosti, ktorá nie je uhrádzaná alebo je čiastočne uhrádzaná z verejného zdravotného poistenia alebo iných zdrojov, ktoré mu boli poskytnuté s jeho súhlasom,
c) pravdivo informovať ošetrujúceho zdravotníckeho pracovníka o doterajšom vývoji zdravotného stavu, vrátane informácií o infekčných ochoreniach, o zdravotnej starostlivosti poskytovanej inými poskytovateľmi, užívaní liekov, vrátane užívania návykových látok a ďalších skutočnostiach podstatných pre poskytovanie zdravotnej starostlivosti,
d) preukázať svoju totožnosť občianskym preukazom (prípadne cestovným dokladom alebo iným preukazom totožnosti, pokiaľ je pacientom cudzinec), pokiaľ o to poskytovateľ požiada.
2.2 Osoba, ktorá má prenosnú chorobu, je povinná
a) správať sa tak, aby zabránila prenosu takejto choroby na iné osoby,
b) označiť ošetrujúcemu lekárovi zdroj nákazy, ak ho pozná, a poskytnúť mu všetky informácie na jeho určenie,
c) určiť okruh osôb, na ktorý mohla prenosnú chorobu preniesť.
1. VNÚTORNÝ PORIADOK
1.1 Tento dokument (ďalej len „Vnútorný poriadok“) je v súlade s príslušnými ustanoveniami zákona č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o zdravotnej starostlivosti“) vnútorným poriadkom poskytovateľov zdravotnej starostlivosti:
- LEXUM Slovakia s.r.o., so sídlom Jilemnického 532/2, 911 01 Trenčín, Slovenská republika, IČO: 45 321 078, zapísaný v Obchodnom registri Okresného súdu Trenčín, oddiel: Sro, vložka č.: 22410/R;
- 3 F s.r.o., so sídlom Toryská 1, 040 11 Košice, IČO: 36 203 661, zapísaná v Obchodnom registri Mestského súdu Košice, oddiel: Sro, vložka č.: 12165/V;
- OFTAL ER, s.r.o., so sídlom Námestie osloboditeľov 25, 071 01 Michalovce, IČO: 45 888 531, zapísaná v Obchodnom registri Mestského súdu Košice, oddiel: Sro, vložka č.: 26491/V;
- UVEA KLINIKA, s.r.o., so sídlom Zelená 10888/1A, 036 08 Martin, Slovenská republika, IČO: 46 723 901, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel: Sro, vložka č.: 56887/L;
- UVEA OPTIKA, s.r.o., so sídlom Čachovský rad 21/3051, 038 61 Vrútky, IČO: 36 384 399, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel: Sro, vložka č.: 11498/L;
- Lens DK, s.r.o., so sídlom Zelená 10888/1A, 036 08 Martin, IČO: 51 915 359, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel: Sro, vložka č.: 70898/L;
- Očná ambulancia Nové Mesto nad Váhom, s.r.o., so sídlom Piešťanská 1184/24, 915 01 Nové Mesto nad Váhom, IČO: 47 372 761, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Trenčín, oddiel: Sro, vložka č.: 28745/R;
- OFTUM GTJ s.r.o., so sídlom Toryská 1, 040 11 Košice - mestská časť Západ, IČO: 36 213 012, zapísaná v Obchodnom registri Mestského súdu Košice, oddiel: Sro, vložka č.: 13145/V;
- DOM OKA, s.r.o., so sídlom Hlavné námestie 3, Rimavská Sobota 979 01, IČO: 36 634 409, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Banská Bystrica, oddiel: Sro, Vložka č.: 10061/S
(ďalej len „Skupina LEXUM“).
2. PÔSOBNOSŤ VNÚTORNÉHO PORIADKU
2.1 Tento vnútorný poriadok sa vzťahuje na všetky zdravotnícke zariadenia patriace do Skupiny LEXUM.
2.2 Vnútorný poriadok je dostupný na webových stránkach www.lexum.sk a rovnako na každom jednotlivom pracovisku.
3. ORDINAČNÉ HODINY
3.1 Ordinačné hodiny jednotlivých pracovísk sú zverejnené pri vstupe na pracovisko a ďalej na webových stránkach www.lexum.sk.
3.2 Príjem posledného objednaného pacienta sa končí 30 minút pred koncom ordinačných hodín, pokiaľ príslušný ošetrujúci lekár nerozhodne inak.
4. OBJEDNÁVANIE PACIENTOV
4.1 Na vyšetrenie či vykonanie operačného zákroku na pracovisku sa pacienti objednávajú vopred, a to telefonicky, e-mailom alebo osobne v rámci ordinačných hodín daného pracoviska.
4.2 V naliehavých prípadoch, najmä v prípade potreby poskytnutia neodkladnej zdravotnej starostlivosti, je možné vykonať vyšetrenie pacienta aj bez predchádzajúceho objednania.
4.3 Dohodnutý termín vyšetrenia alebo operačného zákroku je záväzný a v prípade, že sa objednaný pacient nemôže v daný čas dostaviť, je povinný dohodnutý termín vyšetrenia alebo operačného zákroku zrušiť telefonicky, e-mailom alebo osobne najneskôr 24 hodín vopred.
5. PRÍCHOD NA PRACOVISKO
5.1 Pacient sa po príchode na pracovisko vždy nahlási na recepcii, pričom, ak je poistený, je v tejto súvislosti povinný predložiť platný preukaz poistenca a na výzvu aj platný doklad totožnosti.
5.2 Ďalej sa pacient riadi pokynmi, ktoré obdrží na recepcii.
5.3 Pacienti čakajú na vyšetrenie alebo na zahájenie prípravy na operačný zákrok v čakárni, ktorá je prístupná v čase ordinačných hodín. V priebehu čakania môžu pacienti obvyklým spôsobom používať zariadenie čakárne, vrátane toalety. Pokiaľ to umožňuje aktuálna epidemiologická situácia, môže byť v čakárni prítomný aj sprievod pacienta, avšak výlučne za predpokladu, že bude dodržiavať tento Vnútorný poriadok. V opačnom prípade môže byť vyzvaný na opustenie priestorov čakárne.
5.4 Pacient má povinnosť mať svoje osobné veci so sebou a neodkladať ich v čakárni. Pacient je povinný si osobné veci vždy zobrať so sebou na recepciu, do ordinácie a/alebo šatne.
5.5 Čas čakania môžu pacienti využiť na prípravu na vyšetrenie alebo operačný zákrok, kedy si podľa okolností konkrétnej situácie pripravia zoznam liekov a prípadne správy z vykonaných vyšetrení alebo ďalšie potrebné doklady, a vyplnia poskytnuté formuláre.
5.6 Pacienti sú volaní do ordinácie alebo na predoperačné úkony podľa prevádzkových možností pracoviska v čase, na ktorí boli objednaní. Poradie vyšetrenia pacientov vždy určuje ošetrujúci lekár alebo ním poverený pracovník. S ohľadom na špecifiká prevádzky pracovísk ako zdravotníckych zariadení nie je možné garantovať vyšetrenie alebo zahájenie predoperačných úkonov presne v objednaný čas a pacienti preto musia počítať s tým, že objednaný čas nemusí byť vždy presne dodržaný.
5.7 Pacient vstupuje do ordinácie až po vyzvaní zdravotníckym pracovníkom alebo lekárom. Pred vstupom do ordinácie si pacient vypne mobilný telefón alebo vypne jeho zvonenie. Na ošetrenie prichádza pacient len po riadnej osobnej hygiene a čisto oblečený, pokiaľ tomu nebráni jeho zdravotný stav.
5.8 V odôvodnených prípadoch má lekár právo neumožniť prítomnosť blízkych osôb pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti. V prípade prítomnosti blízkych osôb pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti sú tieto osoby povinné dodržiavať tento Vnútorný poriadok. S prítomnosťou blízkej osoby musí pacient prejaviť súhlas. Za blízku osobu sa podľa § 116 Občianskeho zákonníka považuje príbuzný v priamom rade, súrodenec a manžel; iné osoby v pomere rodinnom alebo obdobnom sa pokladajú za osoby sebe navzájom blízke, ak by ujmu, ktorú utrpela jedna z nich, druhá dôvodne pociťovala ako vlastnú ujmu. V prípade vyšetrenia maloletých pacientov musí byť prítomný zákonný zástupca dieťaťa. V prípade ošetrovania osoby pozbavenej spôsobilosti na právne úkony alebo osoby s obmedzenou spôsobilosťou na právne úkony musí byť pri vyšetrení prítomný zákonný zástupca.
5.9 Neospravedlnená absencia na objednanom termíne vyšetrenia alebo operačného zákroku je porušením Vnútorného poriadku, pokiaľ sa nejedná o výnimočný prípad, kedy sa pacient objektívne nemohol ospravedlniť v dôsledku vopred nepredvídateľných prekážok.
6. PRÍPRAVA NA OPERAČNÝ ZÁKROK
6.1 Niektoré úkony v rámci prípravy na operačný zákrok (napríklad nevyhnutné „rozkvapkanie“ pacienta) sú vykonávané v priestoroch určených pre tento účel, avšak môžu byť vykonané aj priamo v čakárni.
6.2 Pacient vždy počká na príchod zdravotníckeho pracovníka, ktorému v prípade potreby a podľa jeho pokynov odovzdá všetky dokumenty a vyhlásenia spojené s operačným zákrokom.
6.3 Pacient je pripravovaný v závislosti od druhu operačného zákroku. Po vstupe do operačného traktu je pacient pripravovaný na operačný výkon podľa druhu operácie a anestézie pod dohľadom personálu.
7. SPRÁVANIE PACIENTA
7.1 Každý pacient je povinný sa pred ošetrením oboznámiť s Vnútorným poriadkom a dodržiavať ho.
7.2 Pacient je pri návšteve pracoviska povinný zachovávať čistotu a pracovisko neznečisťovať odpadkami alebo iným spôsobom. Odpadky smú byť vhadzované výlučne do určených nádob.
7.3 Pacient nie je v rámci pracoviska oprávnený a nesmie akokoľvek manipulovať s vodnými, svetelnými a signalizačnými zariadeniami vrátane rozvodov medicinálnych plynov.
7.4 Pacient nie je oprávnený umiestňovať v priestoroch pracoviska žiadne informačné alebo propagačné materiály.
7.5 Pacient nesmie ničiť ani odnášať zariadenie čakárne alebo pracoviska.
7.6 Pacient nesmie vnášať na pracovisko zbrane, strelivo, výbušniny ani iné nebezpečné predmety alebo látky.
7.7 Vstup na pracovisko so zvieratami (s výnimkou riadne označeného asistenčného alebo vodiaceho psa), bicyklami, kolobežkami a obdobnými dopravnými prostriedkami (s výnimkou kompenzačných pomôcok pacientov) je zakázaný.
7.8 V priestoroch pracoviska platí prísny zákaz fajčenia a konzumácie alkoholu a iných omamných a návykových látok. Pacientovi, ktorý javí známky požitia alkoholu alebo iných omamných látok môže byť ošetrenia odmietnuté alebo vykonanie operačného zákroku a môže byť z pracoviska vykázaný.
7.9 Pacient je povinný dodržiavať zásady slušného správania voči personálu pracoviska a voči pacientom a akýmkoľvek ďalším osobám nachádzajúcim sa v priestoroch pracoviska. Pacient sa nesmie chovať hrubo, urážlivo ani vulgárne a nesmie vyššie uvedené osoby žiadnym spôsobom obťažovať, či už verbálne alebo neverbálne.
7.10 Pacient je povinný rešpektovať pokoj panujúci na pracovisku a nerušiť poskytovanie zdravotnej starostlivosti ani chod pracoviska hlasnými alebo nevhodnými zvukmi alebo iných rušivým správaním (napr. hlasné telefonovanie).
7.11 V prípade epidemiologicky významnej situácie alebo v prípade príznakov nachladnutia je pacientom v priestoroch pracoviska odporučené nosiť ochranu dýchacích ciest, t. j. respirátor alebo rúško. Rúška sú na vyžiadanie k dispozícii na recepcii pracoviska.
7.12 Pacient je ďalej povinný rešpektovať pokyny personálu pracoviska a dodržiavať navrhnutý individuálny liečebný postup, pokiaľ s poskytovaním zdravotnej starostlivosti udelil súhlas.
7.13 Pacient je povinný riadne a včas uhradiť cenu poskytnutej zdravotnej starostlivosti, ktorá nie je uhrádzaná alebo čiastočne uhrádzaná z verejného zdravotného poistenia alebo iných zdrojov (zbierky, nadácie), ktoré mu boli poskytnuté s jeho súhlasom.
7.14 Pacient je povinný pravdivo informovať ošetrujúceho zdravotníckeho pracovníka o doterajšom vývoji zdravotného stavu, vrátane informácií o infekčných ochoreniach, o zdravotnej starostlivosti poskytovanej inými poskytovateľmi, o užívaní liekov, vrátane užívania návykových látok, a o ďalších skutočnostiach podstatných pre poskytovanie zdravotnej starostlivosti.
7.15 Pacient je povinný zmenu osobných údajov (bydlisko, priezvisko, e-mail, telefónne číslo a pod.) a zmenu zdravotnej poisťovne nahlásiť telefonicky, e-mailom alebo osobne na recepcii, a to bezodkladne potom, čo takáto zmena nastane alebo v prípade ďalšej návštevy pracoviska
8. ÚHRADA ZDRAVOTNEJ STAROSTLIVOSTI
8.1 Na pracoviskách je poskytovaná zdravotná starostlivosť uhrádzaná (plne alebo čiastočne) z verejného zdravotného poistenia a zdravotná starostlivosť nehradená z verejného zdravotného poistenia.
8.2 Cenník zdravotnej starostlivosti nehradenej z verejného zdravotného poistenia je dostupný v čakárni, na webových stránkach www.lexum.sk alebo na vyžiadanie na recepcii pracoviska.
8.3 Úhrada je možná podľa vybavenia konkrétneho pracoviska v hotovosti, prostredníctvom platobného terminálu alebo bankovým prevodom.
9. SÚHLAS S POKYTNUTÍM ZDRAVOTNEJ STAROSTLIVOSTI
9.1 Súhlas s poskytnutím zdravotnej starostlivosti udeľuje pacient spravidla ústne.
9.2 V prípadoch, kedy je v zmysle zákona o zdravotnej starostlivosti vyžadovaný písomný informovaný súhlas pacienta, potvrdí pacient poučenie a udelenie súhlasu podpisom predloženého formulára informovaného súhlasu, ktorý tvorí súčasť zdravotnej dokumentácie.
10. OŠETRENIE CUDZINCOV
10.1 Pacienti, ktorí nehovoria a nerozumejú po slovensky alebo anglicky, sú povinní dostaviť sa na ošetrenie s tlmočníkom. Pokiaľ nepostupujú podľa predchádzajúcej vety, nemôžu byť (s výnimkou neodkladnej zdravotnej starostlivosti) ošetrení.
11. ODMIETNUTIE PACIENTA A UKONČENIE POSKYTOVANIA ZDRAVOTNEJ STAROSTLIVOSTI
11.1 Poskytovateľ môže odmietnuť návrh na uzatvorenie dohody o poskytovaní zdravotnej starostlivosti alebo od nej odstúpiť, ak
a) by uzatvorením takejto dohody prekročil svoje únosné pracovné zaťaženie,
b) osobný vzťah zdravotníckeho pracovníka k osobe, ktorej sa má zdravotná starostlivosť poskytovať, alebo k jej zákonnému zástupcovi, nezaručuje objektívne hodnotenie jej zdravotného stavu, alebo
c) poskytovaniu zdravotnej starostlivosti bráni osobné presvedčenie zdravotníckeho pracovníka, ktorý má zdravotnú starostlivosť poskytovať.
12. ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA
12.1 Výnimky z pravidiel stanovených týmto Vnútorným poriadkom stanoví zákon o zdravotnej starostlivosti.
12.2 Tento Vnútorný poriadok nadobúda platnosť a účinnosť dňom 1. 4. 2025.